292. Hung-Kuan Chen 陳宏寬, Pianist / 2015/09

Hung-Kuan Chen 陳宏寬, Pianist

陳宏寬Raised in Germany, Chen’s early studies fostered strong roots in Germanic Classicism tempered with the sensibility of Chinese philosophy. The winner of the Ferruccio Busoni International Piano Competition and Young Concert Artists International Auditions and the recipient of an Avery Fisher Grant, Chen has collaborated with conductors such as Christoph Eschenbach and Hans Graf, and his colleagues including the Tokyo and Shanghai string quartets, cellist Yo-Yo Ma, violinists Cho-Liang Lin and Roman Totenberg, clarinetist David Shifrin, and pianist Tema Blackstone. An adjudicator in international competitions, including the Van Cliburn, Busoni, Honens, and International China Competition, Chen is a former faculty member of Boston University, the New England Conservatory, and the Shanghai Conservatory, and has been a visiting professor at Yale since 2010.

陳宏寬,1958年生於台北市。國小就讀於私立光人小學音樂班,主修鋼琴,兼習小號。14歲通過教育部資賦優異考試,赴西德留學,先後就讀漢諾威音樂院及科隆音樂院。1977年移居美國,獲全額獎學金進入波士頓大學音樂系。1986年考入新英格蘭音樂院研習鋼琴,於1988年獲新英格蘭藝術家文憑。2010-2014年起任新英格蘭音樂學院鋼琴教授。2014年底任茱莉亞音樂學院鋼琴教授至今,成為該校歷史上第一位台灣人教授。

自1975年代表漢諾威音樂院參加全德音樂院鋼琴比賽得第二名後,參加無數鋼琴比賽,皆有優異表現。1978年及1981年兩度獲波士頓大學音樂比賽首獎。1980年參加波蘭蕭邦國際鋼琴比賽獲第八名及特別榮譽獎。1982年獲瑞士蓋徹安達國際鋼琴比賽第二名,以及義大利布梭尼國際鋼琴比賽金牌獎。1983年獲以色列魯賓斯坦國際鋼琴比賽金牌獎。1985年在美國范‧克萊本國際鋼琴比賽中獲美籍鋼琴家最高獎。1987年參加比利時伊麗莎白皇后國際鋼琴比賽進入決賽。1991年獲愛佛瑞費許生涯獎。 從1983年到1992年,曾在台灣、美國歐洲及日本舉行數百場音樂會。1992年不慎受傷,因而暫停演奏生涯,專心致力於音樂教育工作。 陳宏寬的演奏生涯在1992年遭逢巨變。意外手傷讓他長達七年不能彈琴。當時醫生的診斷是不可能療癒的 Focal Dystonia。他不願讓音樂生涯就此終結,在困境中,他徹底探索多年來在琴鍵上自在流動的雙手的每一塊骨頭、肌理構造,以行動驅動形體及意念上的療癒,竟然奇蹟般的找回了對傷手的完整駕馭力。 1999年1月12日在波士頓舉行復出鋼琴獨奏會,波士頓資深名樂評家戴爾特別寫出陳宏寬重新奪回在鋼琴上的超卓技巧,在音樂的詮釋上,因這幾年潛心研習氣功而進入更高深絢爛的境界。 波士頓環球報在陳宏寬復出演奏會後盛讚他音樂境界的提昇,指出「他已完全恢復他鋼琴技巧上的非凡駕馭力,並顯示出他正以此種超凡的能力追求更崇高更神聖的音樂境界。」

摘自 muzik期刊