241.陳錦芳六十回顧與前瞻Dr.T.F. Chen’s Retrospective 1951 – 1996/陳錦芳/1996/10/Art/藝術

陳錦芳六十回顧與前瞻

Dr.T.F. Chen’s Retrospective 1951 – 1996

作者 陳錦芳

241_陳錦芳六十回顧與前瞻

陳錦芳「六十回顧與前瞻」感言

對於一位藝術創造者,「60」是給自己 一個「小結」來回顧反省以便展開藝術生涯 「第二春」的適切時候。

時値我與內人侯幸君多年辛苦蓋建的「新世界藝術中心/陳錦芳文化館」於今春峻工, 乃在6月12日開幕時將我一生在身邊的代表作在這棟座落蘇荷區而爲目前紐約市最大私人 文化展示中心首展回顧,佔滿了整棟6樓600 多坪的展場,包括我在台漘、巴黎、紐約的 三個時期,「一般寫實」、「鄉藝變異」、 「文字符號」及「新意象派」四種不同風貌 的畫作近200件;從1951到現在,從2號小品 到今年夏天完成的一幅2,000號油畫:「邁向廿一世紀:人類文化交響曲」。

回顧的另一資料是文獻。中、英、法文 的出版十數種,包括將與在台北市立美術館舉行回顧展(10.26〜1997.1.19)之同時由錦繡文 化出版的「在巴黎的日子」上、中、下三大 冊,當時的留學日記。剪報從1967年起三大 本。聯展不算,大小個展近百次。成系列的 作品有「自由女神」、「後梵谷」、「人 文」、「東與西」、「維娜斯」、「玩牌者」 等,風格跨派越系,作品互相交叉。有些作 品是藝苗,尚待拓殖。

基於自我的藝術、文化觀,衍生出了「新意象派」而獨創一派,廿多年來的耕耘,開 「後現代」之一面相,而被編入世界美術史。 但後現代該只是一個過渡時期,廿一世紀的藝術應是超越現代與後現代而進入一圓融無 礙的文化大完成階段:展開一次光輝燦爛的新文藝後興!

今後該是將我四種風貌溶成一體,以東方意象爲中心,打破各種各自獨立的畫風而 統合於一種個人獨特語彙風格的時侯。

「人家東尋西找,我俯拾即是」畢卡索 說。這該是藝術家60歲的感言。也就是說, 藝術家到60歲,發現要畫的題材愈多,要開 墾的領域愈大。早年的實驗模索部份開花結 果,部份意猶未盡,部份有待開發。60歲以前是與人競爭的階段,60歲以後是與自己競爭的時候。耳順之年開始最重要的是健康, 那是創作的本錢。與世無爭,盡量創作,其他交給歷史。

陳錦芳

1996.09.11 於 NY.SoHo

 

陳錦芳 簡歷

246_陳錦芳的藝術新意象派_作者陳錦芳Biography

Tsing-fang Chen:

Born in Tainan, Taiwan, 1936, T.F. Chen graduated from National Taiwan University. Awarded a scholarship by the French Government, Chen went to Paris in 1963 where he stayed for twelve years, obtained at La Sorbonne, a M.A. degree in French Contemporary Literature, and a Ph.D. degree in History of Modern Art with “very honorable mention” while attending simultaneously at L’Ecole Nationale Superieure des Beaux-Arts for seven years. In 1969, summing up his philosophy in “Five-Dimensional Universal Culture”, Chen initiated “Neo-lconography” for his pictorial creation which leaded to produce series of artwork, such as 100 paintings on “The Statue of Liberty”(1986),50 paintings on “The Eiffel Tower”(1989) and 100 paintings on Van Gogh as

“Post-Van Gogh Series” etc. T.F. Chen has held more than 70 one-man shows in Europe, America, and Asia, and has published several books including “Notes on Paintings in Paris” (1969), “Ten Years of my Pictorial Voyages”(1974),“The Spirit of Liberty,) (1986). Chen was elected as chairperson for Fine-Arts Section in International Conference on the Arts, (AAI, Paris 1987, New York 1988). Now Chen lives in SoHo (150 Spring ST. NYC 10012) and his artwork is permanently displayed at Lucia Gallery (SoHo) and Gallery New World (Taipei, Taiwan)

In 1983, T.F. Chen obtained a medal, an “Achievement Award in Arts and Humanities” of Taiwan-American Foundation,with the following comment: u… Having received long and complete academic education in arts, Tsing-fang Chen, converging East and West, both in artistic creation and philosophical approach, established ‘Five- Dimensional Universal Culture’ in theory and ‘Neo-iconography’ in artistic expression. Thus brings eminent contibution to both realms.”

陳錦芳一九三六年生於台南。台灣大學畢業後考取法國政 府獎學金,於一九六三年赴巴黎留學。在法十二年,先後獲得 巴黎大學之法國現代文學碩士及現代美術史之博士學位(特優 評等)之同時在巴黎美術學院進修七年。一九六九年完成其「五 次元世界文化觀」並在藝術創作方面建立「新意象派」(Neo- Iconography)之畫風。其不斷推出的連作包括「自由女神」 (百幅1986) ;「巴黎鐵落」(五十幅1989),及「後梵谷系列」 百幅連作(1990)等。陳錦芳已在歐、美、亞三洲舉行過七十 次以上個展,並出版六本藝術書籍包括「巴黎畫誌」、「畫遊十年」、「自由的精神」等。陳錦芳榮任AAI舉辦之國際藝術會議 美術組主席(1987在巴黎,1988在紐約舉行)。目前陳錦芳定居 紐約蘇荷區,其作品經常展出於蘇荷之「露琪亞畫廊」及台北 之「新世界畫廊」。

一九八三年陳錦芳榮獲第一屆「台美基金會」人文科學獎 牌,其評語爲「…浸淫長期而完整的藝術學院敎育。其藝術創 作,思想歷程以東方、鄕土爲出發,融合西方文化,獨創『新意象派』畫風及『五次元世界文化觀』,對人文哲學、藝術潮流有嶄新的貢獻」。

Posted in 2015/01